CPC en budget instellen

De laatste stap van het maken van een Admarkt-advertentie is het instellen van de klikprijs, ofwel CPC (Cost Per Click) en het budget. De CPC bepaalt, samen met de CTR, de positie van je advertentie. Admarkt geeft een indicatie van de CPC om op de eerste pagina te staan.



cpc-1

Selecteer je de optie “Sta op pagina 1”, dan betaal je de bijbehorende CPC om je advertentie op pagina 1 te plaatsen. Dit gaat om verwachte resultaten* en is geen garantie voor bepaalde resultaten. Daarnaast kunt u zelf uw CPC instellen, waarbij schattingen van de resultaten worden weergegeven.

(*) Deze verwachte resultaten zijn gebaseerd op historische data van Admarkt-advertenties in deze rubriek. De gegevens kunnen ter indicatie worden gebruikt.

Budget instellen

Vervolgens stel je het budget in. Het te besteden budget is het totaalbudget wat je aan deze advertentie wilt spenderen. Wanneer dit budget is gespendeerd, zal de advertentie gepauzeerd worden. Om de advertentie te activeren heb je een startbudget van € 50,- nodig, je betaalt echter alleen voor de kliks die gerealiseerd zijn. Wil je bijvoorbeeld stoppen als er € 13,50 is besteed, dan betaal je enkel € 13,50. Maandelijks ontvangt je een factuur die met iDEAL, of per bankoverschrijving kan worden voldaan.

Optioneel kun je ook een dagbudget instellen, welke niet overschreven mag worden. Als het daglimiet bereikt is verdwijnt de advertentie en wordt pas de volgende dag opnieuw getoond. Het nadeel van een daglimiet is wel dat een terugkerende bezoeker later op de dag je product misschien niet meer kan vinden. Let op: je kunt op elk moment een advertentie pauzeren of stopzetten.

Cpc-2

Positieberekening

De positieberekening van uw advertentie werkt op basis van twee variabelen, namelijk de ingestelde CPC en de CTR van uw advertentie. De CPC is de maximale klikprijs die uw heeft ingesteld bij het schrijven van uw advertentie. De CTR wordt berekend door het aantal kliks op uw Admarkt Topadvertentie te delen door het aantal verkregen impressies.

Beide factoren wegen hierbij even zwaar, en kunnen berekent worden op basis van het volgende voorbeeld:

cpc-3

Hoewel adverteerder 3 de laagste CPC heeft ingesteld met €0.02, scoort deze adverteerder dankzij een hoge CTR hoger dan andere adverteerders en zal deze adverteerder een hogere positie toebedeeld krijgen.

Heeft bovenstaande uitleg geholpen?

Dat vinden wij jammer! Heb je suggesties hoe wij dit kunnen verbeteren?